duminică, 15 august 2010

Un calcul rapid

17.298.000.000.000 calorii. Aceasta este numarul de calorii minim pe care l-am estimat a fi "prizonier" in excesul de greutate din populatia SUA. Doar din SUA ("epidemia de obezitate" e un fenomen la scara aproape mondiala).
Asta echivaleaza cu energia rezultata din arderea a 2,1 milioane de litri de benzina.

De asemenea echivaleaza cu consumul carnii gatite de la 930 milioane de vite. Aproape toata populatia de vite a Terrei in acest moment. E adevarat ca excesul de greutate nu provine doar din carne de vita,dar am facut o reducere la absurd pentru simplitatea calculului. La urma urmelor, nu urmaresc decat sa calculez consumul de resurse.

O vaca mananca aproximativ 4500 de kilograme de furaj ca sa ajunga la maturitate. Asta inseamna ca numai pentru excesul de greutate americanii au "mancat" indirect 4.073.400.000.000 kg de furaje. Echivalentul a 5 milioane de oameni de 80 de kg.

Stiti de unde provin marea parte a furajelor care hranesc vitele din SUA si Europa? Din fermele de soia create prin defrisarea padurilor amazoniene.

Cu o productie medie de 1 tona la hectar, asta inseamna 2 miliarde de hectare (culturile de soia se recolteaza, din cate stiu eu , de doua ori pe an).

2 miliarde de hectare de cultura necesare doar pentru ca americanii sa ajunga la impresionantul record de 34% populatie adulta obeza. Repet, obezitatea nu e un fenomen singular si redus la SUA.

Romania se afla pe primul loc in Europa la procentul de populatie obeza: 30%.

Ce impact are lacomia, nesimtirea noastra asupra lumii?

13 milioane de hectare (cifra oficiala) de padure amazoniana sunt defrisate anual pentru a face fata cererii de furaje pentru fermele de animale. 13 milioane de ecosistem unic, neregenerabil, doar pentru ca noi sa devenim din ce in ce mai obezi.

De cate ori ati auzit persoane in jurul vostru "vreau sa slabesc, dar nu pot. Nu mananc mult dar nu slabesc!"?

Aham...stiu, celulele unora au capacitatea de a sintetiza lipide din apa, sau aer, sau CO2.

Atunci cum se explica ca, dupa operatia de micsorare a stomacului (prin care "pacientul" ajunge sa nu mai poata manca atat cat inainte) toti, fara exceptie pierd zeci de kilograme ca prin farmec?
Oare sa fie din cauza ca inainte "saracul pacient" MANCA PREA MULT?

Nu fac pe lupul moralist. Nu va indemn sa adunati ce-aveti prin frigider si sa trimiteti in Asia de S-E.

Vreau doar ca data viitoare cand va vaitati ca v-ati ingrasat, sau cand aruncati mancare la gunoi sa va ganditi ca nu va poate opri nimeni sa va caliciti.

Doar voi insiva.

Tasha. Carco Tasha.

3 comentarii:

  1. Corect. Mi-am permis si eu sa ma ingras oarecum necontrolat. Dar din momentul in care m-am scuturat si am zis "asta nu pot fi eu" am corectat definitiv o gramada de apucaturi proaste.

    Dusmanul cel mare insa nu e carnea (de vaca, porc sau ce-o fi ea), care e buna, imi place si nu o refuz sub nici o forma, ci pastele, cartofii, painea samd. Pe ideea asta am dat jos ~10kg in 2 luni.

    Problema reala insa e ca inca mai exista un model de consum extrem de prost, transmis din generatie in generatie, din care trebuie sa faci un efort sa iesi, dupa care abia poti sa iesi din enervanta situatie de obezitate.

    RăspundețiȘtergere
  2. eu is slabatura fameliei. Restul, moldovence neaose, obeze si/sau in viitor obeze. Diferenta: zahar, faina, amidon.
    Cred ca teoria lui Montignac(insulina e un factor de depunere a grasimilor) e valabila.

    Un alt inamic al romaniei - saracia. Piinea si cartofii sunt mancare ieftina. Un alt inamic al romanului este stilul de gatit: prea mult gatit/preparat, cruditatile si-au pierdut din aprecieri. Porcul e nevinovatul din clasicele sarmale...

    RăspundețiȘtergere
  3. mai am ceva de adaugat. Ca ma mananca dejtele. Cunosc un om, coleg, vegetarian, ce mananca..1 salata pe zi, mai bea un suc de fructe/lapte (nepasteurizat, evident). Am discutat, calculat, decis: cam 500-800 calorii pe zi. Regim de Aushwitz. Si totusi, lucreaza bine, si face si sport, si nu e slabatura. Cand l-am intrebat de calorii, m-a trimis la plimbare, ca el nu crede in factorul asta.

    Oare daca manca in dulcele stil romanesc, cate kg ar fi avut acum? Chiar asa de multa energie sa se consume prin digestie?

    RăspundețiȘtergere